Mindeord - Egon Banke Nørgaard

18. oktober 2019 16:58 , af Leif Vejbæk

En kær ven og roer har lagt op.

Egon Banke Nørgaard er ikke blandt os mere. Egon og hans kone Anne Grethe kom til Køge i 1967 og blev medlem af Køge Roklub, i 1974 blev Egon formand for Køge Roklub og blev året efter sat på en meget stor prøve, da en påsat brand lagde en stor del af klubhuset i aske, med en enorm indsat fik Egon, bestyrelsen og medlemmer i Køge Roklub sat gang i et genopbygnings projekt og i 1976 kunne et nyt klubhus indvies med en del forbedringer fra at være indrettet til Køge Dame Roklub og Køge Roklub, som nogle år tidligere blev lagt sammen til Køge Roklub. Alt dette dækkede brandforsikringen ikke, og der skulle finde på noget, der kunne skaffe kroner i en tom kasse, den ide havde Egon også, der blev afholdt Johnny Reimer Party i Rishøjhallen, hvor der var 900 betalende gæster til en fest med spisning, alt det praktiske blev udført af medlemmerne. Det blev et arrangement, der skæppede godt i klub kassen, så det var vær at prøve året efter.

I 1993 blev Egon udnævnt til æresmedlem af Køge Roklub for det stor arbejde, han gjorde i klubben, men Egon var også aktiv i Dansk Forening for Rosport som langtursinstruktør, hvor han deltog i uddannelse af styrmænd i mere end 25 år, samtidig var han med til at arrangere langture og ferieture i ind- og udlandet.     I 2000 flyttede Egon og Anne Grethe til Rødvig og hvad var mere nærliggende end at melde sig ind i Roklubben, hvor Egon har deltaget i det lokale klubarbejde og senere valgt ind i Folkeoplysnings udvalg i Stevns Kommune som repræsentant for foreningslivet på Stevns.

Vi vil mindes Egon.

Rødvig og Køge Roklub