Om svømning og prøve

21. april 2022 16:30 , af Leif Vejbæk

Gælder fra 1. juni 2022: Krav om svømmeprøve for alle under 70 år

Fra 1. juni i år gælder det, at alle medlemmer under 70 år skal have aflagt svømmeprøve på 300 m, inden de må ro på vandet.

Medlemmer, der har aflagt svømmeprøve – og fået den registreret – vil fremgå af rokortet med mærkaten ”svøm”, og er dermed frigivet til at gå på vandet.

Det er styrmandens pligt at sikre, at alle roere i båden, efter 1 juni, har mærkaten ”svøm” i rokortet og dermed er frigivet.

Roere, der efter 1. juni 2022 går på vandet uden at have aflagt svømmeprøve, samt turens styrmand, risikerer en advarsel og eventuelle konsekvenser fastlægges af bestyrelsen.

For medlemmer, der i år runder 70 år, indfases kravet over de næste år, således at 70 årige senest skal have aflagt svømmeprøve i 2023, 71 årige senest i 2024 osv. For langtursroning er svømmeprøven dog et krav uanset alder.

Der er banetider mandage og torsdag i maj måned i Køge svømmeland – tilmelding sker i aktivitetskalenderen. Henvend jer til livredderen og informer om at I skal lave en svømmeprøve. Svømmeprøven kan frit aflægges andre steder – her aftales fremgangsmåden med livredderen.

Svømmeprøven skal i alle tilfælde underskrives af livredder og dokumentation sendes til Mai-britt (ro chef).

Såfremt man skal ro langtur, er der yderligere krav om at man kan træde vande og iføre sig en redningsvest i vandet.

- Bestyrelsen