Kursusaften: Sikkerhed i havnen

24. maj 2017 13:33 , af Anna Karina Eli Gravad

Hvorfor skal en roer have respekt for en coaster?
Bliv en sikker roer i Køge Havn. Klubkursus torsdag den 1. juni kl. 18:30-20:00.

Tilmeld dig i aktivitetskalenderen. Så sørger ungdomsafdelingen for at der er lidt at spise.

Som roer er det daglige rofarvand i Køge Roklub en ganske særlig udfordring fordi vi holder til i en industrihavn. Vi skal både kunne håndtere ro-båden, ro-teknikken og det urolige vand, og samtidig have et konstant fokus på sikkerhed.
Torsdag den 1. juni holder vi klubkursus for alle, der enten er i gang eller som gerne vil i gang med at ro outrigger i Køge Havn. Målet er at give jer den nødvendige viden omkring roforholdene i en industrihavn så I selv kan træffe de rigtige beslutninger når I møder de uventede situationer.

Det er Anna Karina der er oplægsholder. Anna Karina har roet tusindvis af kilometer i Køge Havn og har dermed solid praktisk erfaring.

Programmet for aftenen er:

1. Tegneøvelse
  2. Vigeregler
    1. andre robåde
    2. småbåde/fiskejoller/sejlbåde
    3. coaster på vej ind
    4. coaster på vej ud
  3. Færdselsretning for roere
    1. Hvad hvis der ligger en coaster til kajen?
    2. Må jeg krydse ”banen”?
    3. Hvilken retning skal jeg holde fra roklubben og ud til molehovedet?
  4. Hvordan kan du se om en coaster er på vej ud?
  5. Skruevand fra en coaster
    1. Hvad er problemet?
    2. Hvordan kan du undvige?
    3. Hvad hvis du bliver fanget i skruevandet?
  6. Afsluttende test
  7. Eventuelt besøg på coaster